100 Danmarkshistorier – Jyske lov. Aarhus Universitetsforlag

Af Helle Vogt

100 danmarkshistorier, Aarhus Universitetsforlag, 2019, 100 kr.

Er du medlem af FALIHOS, får du rabat på serien. Log ind og se mere.

Anmeldt af Karina Jensen, historielærer i Vejle

Bogen “Jyske Lov” er den 18. bog i serien “100 danmarkshistorier”, og er skrevet af Helle Vogt, som er professor i retshistorie ved Københavns Universitet. Bogen er opdelt i 5 kapitler; “Kong Valdemar giver loven”, “Det danske rige”, “Opståen og indhold”, “Brug og overlevering” og “Politisk og nationalt symbol”. Gennem disse kapitler får læseren altså et meget fyldigt indblik i, hvordan Jyske Lov opstod og hvad den indeholdt. Bogen giver ydermere læseren et grundigt billede af, hvordan det danske samfund var opbygget i 1200-tallet. Vi får forklaret, hvordan det danske rige var opdelt i lande; hvordan de lande/områder fungerede i forhold til hinanden, og hvordan Jyske Lov påvirkede sammenspillet i samfundet. Vi bliver introduceret til ord som blandt andet landsting, fredløs, herred, kanonisk ret, bonden, umbuthsman og fælagh. Disse ord – termer, beskriver Vogt grundigt, så læseren får en forståelse for hvad ordet betød i middelalderen. For eksempel har ordet “bonden” udviklet sig gennem tiden – og når vi, i nutiden, tænker på en bonde, har bonden en anden betydning og hermed også en anden funktion end dengang. Med disse forklaringer føler man sig godt klædt på til at gå videre med bogen; jeg følte mig personligt rigtig godt vejledt gennem bogen.

Bogen er ganske fornøjelig at læse, især fordi Vogt er kritisk og diskuterende gennem bogen. Hun kommenterer politikeres brug af loven, og selvom man ikke kan læse sig til følelser, følte jeg nu en ganske varm sarkasme, som jeg absolut bød velkommen.

Bogen vil være ideel at bruge til undervisningen i udskolingen. Tværfaglige forløb mellem historie og samfundsfag ville fungere rigtig godt sammen, hvor man arbejder ud fra denne bog. Teksten er ikke altid letlæst, men idet Vogt vejleder os gennem bogen og tekstens betydning, vil man snildt kunne bruge hele bogen til undervisningen – man kan også bruge de forskellige kapitler til at arbejde ud fra.

Jeg vil absolut anbefale at bruge bogen i både historie og samfundsfag.